telefoon: 06 - 13.23.50.01 email:

Profiel Natascha Zoutewelle

test

  • Enthousiast
  • Scherp
  • Gedegen in haar trainingen
  • Creatief

 

Brede basis

Zoutewelle Intercultureel is in 2004 opgericht door Natascha Zoutewelle. Zij is van huisuit Antropologe en heeft altijd veel interesse gehad in multicultureel Nederland. In eerste instantie gaf  Natascha als zelfstandige met name trajecten Nederlands voor niet-Nederlanders: Nederlands als tweede taal (Nt2). 'Ik werkte in die tijd veel samen met allochtone Nederlanders en zag dat er naast taal- ook communicatieproblemen bestonden tussen deze doelgroep en de autochtone bevolking. Daarom besloot ik een opleiding voor Communicatietrainer te gaan volgen bij Karin de Galan en mijn diensten uit te breiden. In 2007 gaf ik mijn eerste training Nederlands en interculturele communicatie op de Werkvloer bij een groenten en fruit bedrijf, met veel allochtone werknemers, in Barendrecht. Ze waren enthousiast over het resultaat van dit gecombineerde traject. Daarna volgden nieuwe interculturalisatietrajecten bij andere profit en non-profit instellingen. Soms was beter Nederlands leren daar een onderdeel van.'

Interculturalisatie & creativiteit

In 2010 maakte Zoutewelle Intercultureel een nieuwe stap. Natascha besloot haar trajecten 'Omgaan met Culturele Diversiteit'  voortaan in te steken met creativiteit, omdat zij in de praktijk zag dat er chemie was tussen beide. Creatief denken maakt luchtig en inspireert. 'Nu leren mensen effectiever te communiceren door buiten hun gangbare patronen te stappen en dat vinden ze heel leerzaam!'. Meer over creatief denken.

Ondertussen is de maatschappij flink veranderd. Met name in grote steden is de Nederlandse bevolking erg pluriform geworden. Veel schoolverlaters hebben een (deels) Turkse, Marokkaanse, Antilliaanse of andere achtergrond, en veel nieuwe klanten ook. Dat biedt nieuwe mogelijkheden voor bedrijven en instellingen.

Visie op de toekomst

Interculturalisatie is nu een business case in plaats van een moreel vraagstuk. Miscommunicatie kan immers een hoop tijd kosten en frustratie opleveren. En dat is een kostenpost. Helder communiceren en inzicht krijgen in cultuurverschillen en communicatiestijlen levert niet alleen tijdwinst maar ook een hoop inspiratie op!

 

Ik voelde me na zes weken al veel zekerder in het schrijven van mijn e-mails. Geen lange cursussen Nederlands voor mij, maar heel gericht werken aan 'de' en 'het' en aan zinsvolgorde (Pantar Amsterdam).