email: .(JavaScript must be enabled to view this email address)

Verdiepingstrajecten ‘Interculturalisatie in organisaties’

Het bovengenoemde introductietraject maakt het mogelijk om een gericht vervolg traject in te zetten. In dit verdiepingtraject 'Interculturalisatie in organisaties' wordt heel specifiek gekeken naar de visie en doelstelling van de organisatie en de kansen die er liggen om divers talent in te zetten of effectiever te communiceren in de organisatie. Op welke manier gaan we intercultureel management inzetten of bijschaven en hoe krijgt dit precies vorm op de afdelingen? Welk gedrag is wenselijk en welk gedrag niet? Hoe spreken we elkaar hierop aan? Een vervolgtraject duurt 2-3 dagen.

 

Onderstaand programma is een voorbeeld van een training van twee dagdelen over het verbeteren van de communicatie in een organisatie. Baliemedewerkers moeten internationale klanten beter bedienen en dus weten hoe je intercultureel communiceert. Er wordt gestart met een theoretisch kader. Vervolgens vindt er zelfreflectie plaats en wordt er geoefend met een
biculturele trainings acteur.

Programma interculturele vaardigheden aanscherpen

  • Ludieke Introductie.
  • Wat is cultuur? Interactief onderdeel waarbij uiteengezet wordt wat cultuur is en wat niet en hoe baliemedewerkers dit tegenkomen tijdens hun werk aan de balie. Het model
    De Ijsberg wordt gebruikt.
  • Barnga, een verrassend spel. Deelnemers kruipen in de huid van iemand met een andere cultuur. Dit spel is gebaseerd op ervaringsleren.
  • Lewis ritmen: communicatiestijlen herkennen en zelf oefenen. Individuele diversiteit versus culturele diversiteit.
  • Machtsafstand, masculiniteit en groepsculturen: Welke internationale variaties bestaan er? Welke komen we tegen in de eigen organisatie?
  • Casuïstiek: hoe passen we kennis over cultuurverschillen toe in onze praktijk?
  • Gesprekstechnieken: oefenen met een bi culturele trainings acteur.
  • De Interculturele Tomtom
  • De macht van de meerderheid en het benutten van meer kwaliteiten.
  • Mindmapping en afsluiting.

 

De wereld staat niet stil en dat geldt gelukkig ook voor ons als limonadefabriekant, Burg Ter Aar BV. In de afgelopen jaren hebben de nodige veranderingen (ERP systeem, werkoverleg, verbeterteams e.d.) plaatsgevonden die consequenties hebben voor de kwaliteit van communicatie. We hebben gemerkt dat een aantal collega’s niet mee kunnen in de manier waarop wij willen communiceren met elkaar. Inhoudelijk doen zij hun werk erg goed en zijn we ook absoluut tevreden over hen, daarom hebben we besloten om hen een cursus Nederlandse communicatie op de werkvloer aan te bieden. Wij hadden al goede ervaringen met een opleiding van Natascha Zoutewelle op dit gebied en daarom hebben we besloten om haar te vragen om deze opleiding voor zes collega’s te verzorgen. Het is erg leuk om te zien hoe iedereen fanatiek zijn best doet en ook stappen maakt. Daarnaast zijn wij ons er ook beter van bewust dat onze manier van communiceren vaak veel te ingewikkeld is voor deze collega’s. Kortom voor zowel werkgever als werknemer een win/win situatie. Hajo van den Berg, Bedrijfsleider Ter Aar.